26 Ağustos 2010 Perşembe

Değişim

"Gregor Samsa, bir sabah sıkıntılı rüyalar gördüğü uykusundan uyandığında, kendini dev bir böceğe dönüşmüş buldu."

Franz Kafka'nın ünlü romanı "Dönüşüm" yukarıdaki cümleyle başlar. Edebiyat tarihinin en etkileyici giriş cümlelerinden biri olarak kabul edilir. Romanda kahramanımız Samsa, anlamadığı şekilde bir böceğe dönüşür ve ailesinin kendisine olan bakışı ve hayatı birdenbire değişir. Peki, bunun benim hayatımla ne ilgisi var? Aslında bu konuya 3 gün önce yazdığım "Yeni Roller"de değinmiştim ama dün yaşadığım bir olay, tekrar yazmama sebebiyet verdi.

Malumunuz öğretmen atama başvuruları devam ediyor. Dün de İl Milli Eğitim Müdürlüğüne başvurmaya gittim. Oradaki orta yaşlı memure hanımın başvurumu onaylarken yaptığı bir el hareketi yüzünden belgelerimden birisi yere düştü. "Ay çocuğum kağıt düştü" dedi. Şaşırdım. Çocukluktan çıktığımı sanıyordum oysa. En azından bir fakülte bitirecek kadar bu hayatta yaşamışlığım vardı.
"1 hafta sonra görüşürüz" diyecektim ama tabi ki de demedim. "Acaba o zaman da 'çocuğum' diyebilecek misiniz?" Hayır, yanlış anlaşılmasın, oradaki teyzeyle -teyze diyerek öcümü alıyorum hatta nine mi desem- bir problemim yok. Eminim kötü bir niyetle de söylemedi. Çocuğu gibi gördü belki gerçekten de! Benim takıldığım nokta ise farklı!

Bir hafta sonra Allah nasip ederse öğretmen olarak atanacağım. Öğretmen olarak atandıktan sonra o teyzenin bana bir devlet dairesinde "çocuğum" olarak hitap edeceğini zannetmiyorum. Peki bir haftada ne değişti? "Dönüşüm"de olduğu gibi bir haftada ne olacak da ben "çocuk"luktan "Okan Bey"e dönüşeceğim? Olay sadece bir "iş" mi, bir "mevki" sahibi olmak mı? Takım elbise mi beni adam ediyor? Gelip geçici olan bu tür şeylere niye bu kadar önemli şeyler yüklüyoruz? Niye insanları mevki sahibi olup olmamakla değerlendiriyoruz da yüce Rabbimizin yaptığı gibi "işimize" göre değil de "içimize" göre sıfatlar koymuyoruz?

Kusura bakmayın hiç. Ben artık değişiyorum. Çelik bile yıllar önce bir şarkısında demişti "Artık devir değişti, e tabi Çelik de değişti" diye. Bundan sonra beni de böyle kabul edin. Günümüzün Samsa'sıyım ben!

"Gregor Samsa, bir sabah sıkıntılı rüyalar gördüğü uykusundan uyandığında, kendini dev bir böceğe dönüşmüş buldu."

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder